آخرین مطالب

پویش فکری توسعه

گزارش سال ۱۴۰۱ پویش فکری توسعه

سال ۱۴۰۱ ششمین سال از فعالیت پویش فکری توسعه بود. در این سال نیز همچون سال‌های گذشته این موسسه در راستای ماموریت خود یعنی تلاش برای ایجاد و گسترش گفتمان توسعه در سطح ملی مجموعه فعالیت‌هایی را به انجام رسانید که در ادامه تقدیم ‌می‌گردد.

* در طرح گفت‌وگوهای توسعه سه کتاب یعنی روایت‌های دکتر محمود سریع‌القلم، دکتر مقصود فراستخواه و دکتر بایزید مردوخی رونمایی شد. همچنین مراحل تدوین و جلسات گفت‌وگو پیرامون روایت‌های استاد داریوش آشوری، دکتر فرهنگ رجایی، دکتر محمدرضا سرکار آرانی، دکتر حاتم قادری، دکتر همایون کاتوزیان، دکتر یرواند آبراهامیان برگزار یا در سال جدید در حال برگزاری است. همچنین در سال ۱۴۰۱ تدوین چند روایت جدید آغاز شد، از جمله روایت‌های دکتر سیدجواد طباطبایی، دکتر ابراهیم توفیق و دکتر احمد اشرف.

* در حوزه شاخص ملی توسعه، رونمایی کتاب صفر توسعه (گزارش ۱۴۰۰) در روز دوشنبه ۱۰ مرداد برگزار شد و همزمان تدوین کتاب یک (گزارش ۱۴۰۱) در دستور کار قرار گرفت. کتاب یک توسعه زیر نظر کمیته علمی به اتمام رسیده و مراحل ویراستاری و اخذ مجوز برای چاپ را طی می‌کند.

* در سال ۱۴۰۱ نیز پنج کتاب در پویش فکری توسعه تالیف یا ترجمه شد. کتاب طراحی بازار (ترجمه) و کتاب صفر توسعه (تالیف) منتشر و کتابهای فلسفه و توسعه(تالیف)، خاستگاه تاریخی اندیشه توسعه(تالیف) و توسعه به زبان ساده(تالیف) به زودی منتشر و در اختیار مخاطبان ارزشمند پویش فکری توسعه قرار خواهد گرفت.

* همچنین فعالیت‌های دیگری در راستای آگاهی‌بخشی عمومی و تحلیل مسائل توسعه انجام شد از جمله:

– ۹ یادداشت در باب واکنش به مسایل مهم کشور

– ۹ کلیپ دوبله شده از نهاد‌های جهانی

– ۹ خلاصه و تحلیل از گزارش‌های سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی

– ۱۰ اپیزود پادکست (رصدخونه) در باب شاخص‌های جهانی توسعه

– بررسی کشورهای خاص از منظر شاخص ترکیبی توسعه، سه کشور ترکیه، ازبکستان و مالزی.

– بررسی کشورهای پیشرو در شاخص ترکیبی توسعه، سه کشور عربستان، قرقیزستان و عراق.

– سه کلیپ از گزارش شاخص توسعه ۱۴۰۰

 

ضمن تشکر از همه همراهان پویش فکری توسعه امیدواریم در سال ۱۴۰۲ با فعالیت‌هایی موثرتر از گذشته در خدمت توسعه‌خواهان و توسعه‌اندیشان این دیار باشیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *