آخرین مطالب

در سایه خشونت

سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایۀ خشونت

فایل پی‌دی‌اف معرفی و خلاصۀ کتاب «سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایۀ خشونت» نوشته‌ داگلاس نورث، جان والیس، استیون وب و باری وینگاست و ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی پور در ادامه ارائه می‌گردد. این کتاب توسط آقای سلمان قاراخانی (پژوهشگر پویش فکری توسعه) معرفی و خلاصه شده است.

در بخشی از معرفی کتاب آمده است:

در تبیین فرآیند توسعه، اندیشمندان نظرات متنوع و از جنبه های گوناگون را مطرح ساخته‌اند. داگلاس نورث به‌عنوان یکی از اندیشمندان، گذار جوامع از نظام های دسترسی محدود به نظام‌های دسترسی باز را مسئله‌ی دوم توسعه می داند و معتقد است مسئله ی اول با حرکت جوامع دارای نظام دسترسی محدود به سمت اَشکالی از سازمان اجتماعی سروکار دارد که بازده اقتصادی بیشتر، خشونت کمتر، نتایج سیاسی باثبات و رفاه و آسایش فردی فراوان‌تر را امکان‌پذیرتر می‌سازد. در تمامی نظام های دسترسی محدود، کنترل خشونت عنصر کانونی به حساب می‌آید و لذا این امر برای مسئله ی توسعه نیز کانونی است. چارچوب سنتی توسعه ی اقتصادی عمدتاً روی مسئله دوم توسعه تمرکز می کند و موفق به فهم خشونت یا وارد‌ساختن درکی از پویایی خشونت در توصیه های مربوط به سیاست‌گذاری نمی شود.

نهادهای رسمی زمانی می توانند خشونت را کنترل کنند که سازمانی توانمند برای اجرای غیرشخصی قواعد وجود داشته باشد. نورث به‌عنوان یک اقتصاددان، نقش دولت را در ایجاد نظم اجتماعی و حفظ حقوق مالکیت بسیار بااهمیت می‌داند و در این رابطه معتقد است که با گذر از جوامع با نظم‌ اجتماعی بدوی به سمت نظم ‌اجتماعی با دسترسی محدود، نقش دولت در فرآیند توسعه اقتصادی و حفظ نظم اجتماعی بسیار مهم شده است و یک عنصر اصلی در مسئله گذار از وضعیت طبیعی و کنترل خشونت تلقی می‌شود.

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف معرفی کتاب «سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایۀ خشونت» کلیک کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *