آخرین مطالب

فراخوان مشارکت در تدوین کتاب توسعه قرن

فراخوان مشارکت در تدوین کتاب توسعه قرن

«اطلاعیه»

سلام و درود خدمت عزیزان و همراهان پویش فکری توسعه

همانطور که مستحضر هستید چندی پیش کتابی تحت عنوان «کتاب توسعه» توسط پویش فکری توسعه منتشر شد. این کتاب که متشکل از شاخص‌های توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و فردی است جایگاه ایران را از منظر شاخص‌های جهانی توسعه تا سال ۱۳۹۹ در توسعه همه جانبه مشخص کرده است. با توجه به موضوع و هدف این کتاب (یعنی جایگاه و رتبه فعلی ایران در شاخص‌های جهانی توسعه) بررسی شاخص‌های توسعه تنها یکی دو دهه اخیر را مورد بررسی قرار گرفته است و بالطبع واجد نگاهی مقطعی به توسعه ملی بوده است.

در صورتی که توسعه فرایندی تاریخی است و به نظر می‌‌رسد بایستی برای تحلیل و درک بهتر از توسعه ایران در کنار کتاب سالانه توسعه ایران نگاهی تاریخی نیز به فرایند و تحولات توسعه در کشور داشت. بر همین اساس پویش فکری توسعه در نظر دارد که در پایان سال جاری که پایان قرن ۱۴ نیز به حساب می‌آید گزارشی از روند توسعه ایران در قرن گذشته تدوین و منتشر شود. این گزارش قطعا کمک خواهد کرد ابعاد مغفول و تجربیات توسعه در طول صد سال گذشته را مرور و رصد کرده و درس‌آموخته‌های تجربه توسعه در ۱۰۰ سال گذشته را برای برنامه‌ریزی‌های آینده ایران نیز به تحلیل در آوریم. اما روشن است شاخص‌های زیادی در دسترس نیست که بتوان داده‌های آماری آنها را برای ۱۰۰ سال گذشته ایران رصد کرد و این روند را از روی شاخص‌ها بررسی نمود. بنابراین باید به روشی دیگر توسعه در ۱۰۰ سال گذشته را مطالعه کرد.

محورهای مختلفی را می‌توان برای تدوین این گزارش در دستور کار قرار داد. اما به منظور تدوین گزارشی مفید و موثر پویش فکری توسعه بر آن شد که در این باب از دیدگاههای همراهان خود که دغدغه‌مندان و فرهیختگان حوزه علمی و عملی توسعه در کشور هستند بهره ببرد.

به همین منظور از عزیزان همراه خواهشمندیم نظرات خود پیرامون این سوالات که چه محورها و چه ایده‌هایی می‌تواند مبنای مطالعه روند توسعه در ۱۰۰ سال اخیر باشد؟ چه روش شناسی این امر را ممکن می‌سازد؟ به طوری‌ که اولا چنین مطالعه ای شدنی باشد و ثانیا مبنای علمی مناسبی داشته باشد (به همراه نام و نام‌خانوادگی،‌ رشته تحصیلی و شماره تماس خود) را حداکثر تا پایان مردادماه از طریق آدرس ایمیل پویش فکری توسعه برای ما ارسال فرمایید:

pooyeshfekri@gmail.com

لازم به ذکر است که نظرات همراهان عزیز در اختیار کمیته علمی کتاب توسعه قرن قرار خواهد گرفت و دوستانی که نظرات آنها مبنای انجام کتاب توسعه قرن قرار گیرد می‌توانند در صورت تمایل برای تدوین این کتاب با بهره‌مندی از حقوق مادی و معنوی با پویش فکری توسعه همکاری و مشارکت نمایند.

منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستیم.

 

منبع تصویر

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *