آخرین مطالب

بازگشت به آخرین مطالب

صعود روسیه در نردبان توسعه، اوکراین همچنان به پایین سر می‌خورد! 

در کتاب توسعه ۱۴۰۲ مشابه قبل کشورها به ۵ دسته توسعه‌یافتگی تقسیم شده‌اند. اوکراین و روسیه هر دو در دسته سوم قرار دارند. روسیه با ۸ رتبه صعود در سال گذشته در رتبه ۶۸ دنیا قرار گرفته و اوکراین با ۱۸ رتبه تنزل در جایگاه ۷۱ دنیا قرار دارد. یعنی در طول سال گذشته (۲۰۲۳)، روسیه به لحاظ شاخص‌های توسعه ۸ رتبه بهبود یافته است و با اینکه در سال ۲۰۲۲، شش رتبه تنزل یافته بود، به نظر می‌رسد توانسته است، آثار وخیم جنگ بر توسعه داخلی را تا حدی جبران کند و تنزل ایجاد شده را بازگرداند.  

در مقابل اما اوکراین که در ابتدا به نظر می‌رسید، آغاز جنگ ۲۰۲۲ چندان روی شاخص‌های توسعه آن اثر نگذاشته است، (یعنی در سال گذشته تنزل چشم‌گیری را در شاخص‌های توسعه این کشور مشاهده نکردیم)، اما پس از گذشت چند ماه از جنگ و با ورود به سال ۲۰۲۳، تأثیرات مخرب جنگ بر شاخص‌های توسعه در این سال، خود را نشان داده، و ۱۸ رتبه تنزل را به یکباره تجربه کرده است.  

برخی از کارشناسان بخشی از این تغییر را هم اینگونه تفسیر می‌کنند، که چون کشور روسیه در بهروزرسانی داده‌های خود در سازمان‌های جهانی با سرعت بیشتری عمل می‌کند، آثار جنگ را در شاخص‌های سال ۲۰۲۲ که ابتدای ۲۰۲۳ ارائه شده، نمایش داده است (یعنی چند ماه پس از آغاز جنگ)، اما کشور اوکراین که سرعت عمل پایین‌تری دارد، تاثیرات جنگ بر توسعه این کشور به یکباره در شاخص‌های سال ۲۰۲۳ و با ۱۸ رتبه تنزل نمایش داده شده است. 

توجه داشته باشید که هر دو کشور همچنان در دسته سوم توسعه یافتگی یعنی کشورهای در آستانه توسعه قرار دارند؛ و از این لحاظ تغییری نکرده‌اند. همچنین لازم به ذکر است وضعیت آستانه‌ای توسعه، دقیقاً همین ویژگی را دارد که به دلیل عدم ثبات در ساختارها و نهادهای موجود توسعه‌ای، شاهد تغییر رتبه‌های بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها باشیم و این تغییرات رتبه شدید برای برخی دیگر از کشورها در همین گروه هم، رخ داده است.  

به زودی کتاب توسعه دوم (۱۴۰۲) منتشر خواهد شد که انتشار و رونمایی آن به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.  

کتاب‌های توسعه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را می‌توانیداز فروشگاه کتاب پویش فکری توسعه تهیه کنید. 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به آخرین مطالب