شاخص جهانی شادی

شاخص جهانی شادی

معرفی شاخص جهانی شادی:

در گذشته برای اندازه‌گیری رفاه ، عواملی نظیر ثروت، دارایی، مصرف و پول اندازه‌گیری می‌شد ولی امروزه مفهومی به نام شادی، در مقایسه با مفهوم رفاه مادی، جایگاه قابل توجهی در تحلیل‌های رفاهی بین اقتصاددانان پیدا کرده ‌است. گزارش جهانی شادی (World Happiness Report) پیمایش جهانی شادی است که ۱۵۳ کشور را بر‌حسب درک شهروندانشان از میزان شاد‌بودن رتبه‌بندی می‌کند. این شاخص در آخرین گزارش خود در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار نمونه‌ای از شهرهای جهان را نیز بر‌حسب شادی ساکنینشان رتبه‌بندی کرده‌است و با بررسی نقش محیط طبیعی و شهری در شادی، تحلیل عمیق‌تری از بهروزی ذهنی ارائه می‌کند.

معرفی کوتاهی از «گزارش جهانی شادی» و وضعیت آن در ایران را در ویدئوی زیر ببینید:

سازمان محاسبه کننده:

گزارش جهانی شادی توسط «شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار»[۱] وابسته به سازمان ملل متحد منتشر می‌شود.

 

بهترین‌ و بدترین‌ کشورها در گزارش جهانی شادی:

پنج کشور برتر از نظر گزارش شادی و همچنین قدرت تبیین‌کنندگی هریک از متغیرهای اصلی آن در سال ۲۰۲۰ به شرح جدول زیر است:

نج کشور برتر از نظر گزارش شادی

کشورهای دارای بدترین عملکرد از نظر گزارش شادی و همچنین قدرت تبیین‌کنندگی هریک از متغیرهای اصلی آن در سال ۲۰۲۰ نیز به شرح جدول زیر فهرست شده‌اند:

بدترین‌ کشورها در گزارش جهانی شادی

توصیف وضعیت ایران در گزارش جهانی شادی:

در جدیدترین نسخه گزارش شادی، ایران نمره ۴.۶۷ را کسب کرده است و در رتبه ۱۱۸ قرار گرفته‌است.

وضعیت ایران در گزارش جهانی شادی

نمودار بالا، وضعیت متغیرهای شادی سال ۲۰۲۰ ایران را در مقایسه با فنلاند نشان می‌دهد. بیشترین فاصله ایران با فنلاند در متغیر‌ حمایت اجتماعی است که نمره فنلاند نزدیک به سه برابر ایران است. پس از آن در آزادی انتخاب در زندگی بین ایران و فنلاند تفاوت چشمگیری وجود دارد و نمره فنلاند بیش از دو برابر نمره ایران است. نکته قابل توجه این است که در سخاوتمندی نمره ایران بالاتر از فنلاند به‌عنوان شادترین کشور قرار گرفته است.

روند وضعیت شادی در ایران:

روند وضعیت شادی در ایران

نمودار بالا نشانگر این است که شاخص شادی ایران طی دوره ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ روندی نوسانی داشته است. با وجود افزایش نمره شادی ایران از ۴.۶۴ در ابتدای دوره به ۴.۶۷ در انتهای دوره، خط روندی، نزول خفیف در میزان شادی را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۶، مقدار شادی به ۴.۸۱ صعود کرد، اما با طی روندی نزولی در سال ۲۰۲۰ به ۴.۶۷ رسیده است.

 

گزارش جهانی شادی درباره  ایران چه می‌گوید؟

  • اگر کشورهای عضو نمونه گزارش جهانی شادی را بر‌حسب میزان شاد‌بودن به پنج گروه دسته‌بندی کنیم، ایران در گروه چهارم قرار می‌گیرد.
  • تولید ناخالص داخلی سرانه ایران تفاوت چندانی با کشور صدرنشین این گزارش یعنی فنلاند ندارد، اما ایران به لحاظ رتبه شادی رتبه ۱۱۸ را به خود اختصاص داده ‌است.
  • می‌توان ادعا کرد ایرانی‌ها به اندازه تولید ناخالص داخلی سرانه‌شان شاد نیستند یا به عبارتی تولید ناخالص داخلی سرانه نقش تعیین‌کننده‌ای در شادی ایرانی‌ها ندارد.
  • امید به زندگی، سخاوتمندی و تولید ناخالص داخلی سرانه از نقاط قوت ایران در این گزارش هستند.
  • حمایت اجتماعی و آزادی در انتخاب‌های فردی نقاط ضعف ایران در این گزارش هستند.

 

بیشتر بخوانید:

برای دریافت فایل اکسل داده‌ها نمودارهای مربوط به گزارش جهانی شادی و وضعیت ایران در آن در مقایسه با سایر کشورها کلیک کنید.

 

پاورقی:

[۱]. sustainable development solutions network