شاخص جهانی نوآوری

شاخص جهانی نوآوری

معرفی شاخص جهانی نوآوری:

شاخص جهانی نوآوری (Global Innovation Index) کشورها را بر ‌اساس توانمندی‌ آنها در نوآوری رتبه‌بندی می‌کند. این شاخص بر این باور است که نوآوری چنانچه با کیفیت همراه باشد منجر به رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌شود. شاخص نوآوری را این‌گونه تعریف می‌کنند:

نوآوری می‌تواند دربرگیرنده یک محصول جدید یا بهبود یافته (کالا یا خدمات)، یک فرآیند جدید، شیوه جدید بازاریابی؛ یا یک شیوه سازمانی جدید کسب‌و‌کار، سازمان محل کار یا روابط خارجی باشد.

معرفی کوتاهی از «شاخص جهانی نوآوری» و وضعیت آن در ایران را در ویدئوی زیر ببینید:

سازمان محاسبه‌کننده شاخص جهانی نوآوری:

نسخه آخر این گزارش با مشارکت دانشگاه کرنل [۱]، مؤسسه INSEAD[۲] در فرانسه، و سازمان جهانی مالکیت فکری [۳] استخراج شده است.

 

بهترین‌ و بدترین‌ کشورها در شاخص جهانی نوآوری:

پنج کشور برتر از نظر شاخص نوآوری و همچنین از نظر دامنه‌های اصلی آن در سال ۲۰۲۰ به شرح جدول زیر می‌باشد:

پنج کشور برتر از نظر شاخص نوآوری

پنج کشور دارای بدترین عملکرد از نظر شاخص نوآوری و دامنه‌های اصلی آن در سال ۲۰۲۰ نیز به شرح جدول زیر فهرست شده‌اند:

بدترین‌ کشورها در شاخص جهانی نوآوری

توصیف وضعیت ایران در شاخص نوآوری:

در جدیدترین گزارش شاخص نوآوری در سال ۲۰۲۰، ایران نمره ۳۰.۹ را کسب کرده است و رتبه ۶۷ را به خود اختصاص داده‌است.

توصیف وضعیت ایران در شاخص نوآوری

نمودار بالا، وضعیت زیرشاخص‌های نوآوری سال ۲۰۲۰ ایران را در مقایسه با سوئیس، کشور صدرنشین رتبه‌بندی نشان می‌دهد. ایران در زمینه زیرشاخص‌های نهادی، برون‌داد دانش و فناوری و پیشرفتگی کسب‌وکار، بیشترین فاصله را با سوئیس دارد.

روند شاخص نوآوری در ایران:

روند شاخص نوآوری در ایران

روند تغییر داده‌های مربوط به ایران در نمودار بالا نمایش داده می‌شود. این نمودار نشان می‌دهد که شاخص نوآوری ایران طی دوره ۲۰۱۳ تا۲۰۲۰، عملکردی کم‌نوسان دارد. خط روند یا میانگین دوره برای شاخص نوآوری در این نمودار، با شیبی ملایم رو به صعود است و عملکرد رو به بهبود ایران در زمینه شاخص نوآوری را منعکس می‌سازد. شاخص نوآوری ایران از ۲۷.۳ واحد در سال ۲۰۱۳ به ۳۴.۳۴ واحد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و بیشترین مقدار آن نیز متعلق به سال ۲۰۱۹ است. در سال ۲۰۲۰ با توجه شیوع ویروس کرونا در کل دنیا روند نوآوری با افت چشمگیری روبرو شده است، اما این افت در ایران بسیار شدید بوده به‌طوری‌که باعث شده رتبه ایران از ۶۱ در سال ۲۰۱۹ به ۶۷ در سال ۲۰۲۰ سقوط کند.

 

شاخص جهانی نوآوری درباره ایران چه می‌گوید؟

  • اگر کل کشورهای عضو نمونه شاخص جهانی نوآوری را بر حسب عملکردشان در پنج گروه دسته‌بندی کنیم، ایران در گروه سوم قرار می‌گیرد.
  • ایران به نسبت خروجی نوآوری، در درون‌داد نوآوری نمره بالاتری گرفته است اما با در نظر گرفتن رتبه آن در میان دیگر کشورها، رتبه ایران در برون‌داد بهتر از درون‌داد است. این امر نشان دهنده این است که اغلب کشورهای جهان عملکرد بهتری در درون‌داد نوآوری نسبت به برون‌داد دارند.
  • ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های معطوف به افزایش نوآوری در ایران به برون‌داد منتهی می‌شود.
  • نوآوری یک امر کاملاْ نهادی‌ است به‌گونه‌ای که نهادهای حکمرانی، کسب‌و‌کار، حقوق مالکیت و آموزش بیشترین نقش را در کمیّت و کیفیت نوآوری در کشور ایفا می‌کنند.
  • ارتقای نوآوری نیازمند سیاست‌گذاری‌های اجتماعی در جهت حمایت از حقوق برابر زنان و مردان در آموزش و فرصت‌های کسب‌و‌کار است.

 

بیشتر بخوانید:

برای دریافت فایل اکسل نمودارهای مقایسه‌ای ایران در شاخص جهانی نوآوری با کشورهای نزدیک به آن، اقتصادهای نوظهور و کشورهای نفتی کلیک کنید.

 

پاورقی:

[۱]. world intellectual property organization

[۲]. Institut Européen d’Administration des Affaires (INSEAD)

[۳]. Cornell university