آخرین مطالب

فروغی در آسمان کم ستاره‌ی ایران

فایل پی‌دی‌اف مقاله «فروغی در آسمان کم ستاره‌ی ایران» در ادامه ارائه می‌گردد. این مقاله توسط  آقای علی معین صمدانی نگاشته شده است.

در بخشی از مقاله آمده است: «فروغی به راستی یک شخصیت ذوالفنون است که هر وجه از هنروری‌هایش به تنهایی برای کسب بالاترین سطح از نامی‌شدن کفایت می کند و شگفتا که جمع اینها در مورد او چنین نکرده است. شخصیت او نیز در این دیده نشدن، چندان بی‌میل و اراده نبوده است. گفته‌ها و نوشته‌های او گواه سلوک فروتنانه، متانت علمی و بلند طبعی ذاتی اوست.

تنوع ابعاد دستاوردهای فروغی در تمام عمرش گسترده است و به جز یک دوره کوتاه از ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ که از عالم سیاست دور نگه داشته شده، در تمام عمر مناصب سیاسی، و کارهای ادبی و فرهنگی را با هم داشته است. به بیان دیگر ساحت‌های رنگارنگ او تقدّم و تأخّر زمانی ندارند. بنابراین اساساً ما با چند فروغی روبرو هستیم: مؤلف و مترجم، دولتمرد، بنیان گذار سازمان های فرهنگی و قانونگذار.

مخالفین فروغی او را به اتهاماتی از جمله تحکیم پایه‌های یک نظام استبدادی، عضویت در فراماسونری، غرب زدگی، ناسیونالیسم افراطی، بی‌دینی، یهودی‌بودن و … نواخته‌اند. اما نه این قلم وظیفه دفاع از فروغی را بر عهده دارد و نه او به حکم انسان بودن از خطا و اشتباه مصون است….»

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف مقاله «فروغی در آسمان کم ستاره‌ی ایران» کلیک کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *